Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 15 februari 2020

Av Kvasthilda - 15 februari 2020 10:50

En uppgift kvar när jag börjar skriva. Ser ut att vara ett förnamn på den, men vi låter väl snabbvagnen rulla ut sina toner först. Så här har jag fått ihop det idag: 


Fullmånens tid är över, för den här månfasen. Blue Moon hette dagens första melodi med Bert Kaempfert. Vi hörde den instrumentalt men jag googlade fram texten och ibland är det bara "refrängen" som delas, nån enstaka gång mer text. 


Mellocirkusen är igång och kompisen var i Luleå igår o såg genrepet. Skoj! Mellogeneralen själv, Christer Björkman tävlade 1992 med I morgon är en annan dag. Han gör väl sin sista festival i år? 

...så länge hjärtat slår
(Kom) så länge spänningen finns kvar
I morgon är en annan dag
(Kom) så länge solen ler
(Kom) så länge lusten ger och tar
Så fort när allt försvinner
I morgon är en annan dag

Den skrevs av Niklas Strömstedt. 


Dagens finska skiva levererades av Kurre. Vad den heter på finska har jag ingen aning, men på engelska i Smokies version heter den Needles and Pins. Jag sjöng med i texten, fast med Smokies noter. Nål skriver vi i krysset. Dvs needles översatt till svenska och i ental. 


Gunilla von Bahr spelade flöjt i nästa kryssbidrag. Vi hörde ett stycke av Carl Nielsen, Dimman lättar Opus nr 41. Ja, dimma är ju meteorologiskt. 


Mer Mello på det. 2011 tävlade Sanna Nielsen med I'm in Love och landade på en fjärde plats i finalen. 

All my love I give to you
All I do I do for you
I'm in love, baby I'm in love
Every day and every night
Always 'til the end of time
I'm in love, baby I'm in love


Vet inte om han sa vem som spelade för nästa uppgift, herr Eldeman, men var det inte Dana Dragomirs tvärflöjt? Hur som haver var det titelmusiken ur Mio, min Mio. Har Astrid skrivit texten till den själv? Tror det va? Filmen var dåligt dubbad i alla fall. Christian Bale spelade kompisen. 

Vi hörde James Blunt efter det, med sin Stay the Night

The morning 's on it's way
Our friends all say goodbye
There's nowhere else to go
I hope that you'll stay the night

 

Whoa, you'll stay the night
Whoa, yeah


Roland Cedermark och hans dragspel framförde en melodi om en annan mio: 'O Sole Mio. Bwahaha. Elvis spelade in den med engelsk text o då hette den It's Now or Never


Allt som jag känner, och allt jag förstår,
Vindarna vänder, drömmen består.
Vi håller varandra när stormarna yr,
Finns här intill dej när morgonen gryr.

Tommy Nilsson och Tone Norum sjöng för PS Sista sommaren


Old MacDonald had a farm.... I Sverige hette han med bonnagår'n Per Olsson. Låter som en typisk skåning. O varför säger jag det? Hade en kompis som hette det ju... Från Osby. Idag var det kanske en tysk bonde? Hugo Strasser spelade. 


And I can't fight this feeling anymore
I've forgotten what I started fighting for
It's time to bring this ship into the shore
And throw away the oars, forever

REO Speedwagon. Ah. Ungdom. 


Vi slutar med en dragspelsklassiker - på piano. Nåja, det finns ju dragspel med tangenter också. Svarta o vita som på ett piano. Låter inte helt lika dock... Gunnar Sandewärn spelade Novelty Accordion - vilket är ett dragspel i själva titeln. Den som skrev det var mannen med två förnamn, Erik Frank. 


O med det avslutar jag dagens kryssövningar och tar mig ut på stan en sväng. Marknad. Ska se om banken funkar idag så man kan köpa lite gahkko och kola. Standard. Ikväll blir det att bänka sig framför teven igen. Jobbhelg, Mello och ledig lördagkväll. Hur ofta händer det? Ha det gott! 



Av Kvasthilda - 15 februari 2020 09:00


Eget tema nr 8 Många val

46/366


-.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

 

365 Foton 2020 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
<<< Februari 2020 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards