Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under oktober 2010

Av Kvasthilda - 12 oktober 2010 00:12


Snöstormen viner kring huset.


*burr*


Av Kvasthilda - 11 oktober 2010 22:45



Hahahahaaa. Takryttare. Ett nytt byggnadstekniskt ord igen :-) Jag tycker namnet säger allt om vad det är. Nåt som sitter grensle över taknocken. Jag har massor med byggnader på bild med "takryttare" av olika slag. Det är spiror (som namnet egentligen ska stå för; tornspiror som bärs uteslutande av takstolarna, inte av någon murad tornkropp eller något eget system av bjälkar med markkontakt. Kyrkobyggnader med tvärskepp har ofta ryttaren över korsmitten /wikipedia), men även kyrktorn, klockor, skorstenar o gu'vetallt. Nu har jag gjort ett urval bland alla bilder o tagit några (rätt många!) olika som får representera ordet även om några inte är regelrätta takryttare... Några fler i collaget ovan än de jag valt ut för en närmare titt nedan.


Aspeboda kyrka, som den ser ut idag

Nedan, en modell av en tidigare kyrka i Aspeboda.


T.v gravkapellet i Gällivare/Malmberget

T.h Vemdalens fantastiska gamla rokokokyrka (med säteritak!)


Fr v Älvros gamla kyrka (Härjedalen), Kiruna kyrka, Gråträsk kyrka (Norrbotten)


Från Falun, gamla Musikskolan med en annan byggnad bakom jag inte kan identifiera....


Fr v, Centrumkyrkan Falun,

Östhammars församlingshem,

gravkapellet i Glommersträsk som har brunnit och var under renovering.


Förutom dessa, finns i collaget bilder från Mattsmyra kapell, Orsa kyrka, Voxnabruk herrgård, Los kyrka, Falu Kristine kyrka, Väster Tuna kapell i Borlänge, St Johannes-kyrkan i Falun och Ihrmanska villan i Falun.


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Veckans Husutmaning


Av Kvasthilda - 11 oktober 2010 14:17


Det är vitt överallt. Man kan ju bli snöblind för mindre. Åtminstone frusen intill märgen. Sitter i Björkliden och väntar på mitt hemvändande tåg. Ett av varannat som går idag. Jag får i alla fall köra bägge vägarna. För (alla) andra efter mig blir det bil en väg o tåg det andra. Eller tåg åt ena o bil åt andra hållet.

Det snöar i björkis. Jag ser inte Lapporten från överliggningen. Det är som en vit gröt därute.

Mitt tåg är en halvtimme sent. Dock möter jag ju inte så många tåg så hemresan borde blir OK. Kanske.


Av Kvasthilda - 11 oktober 2010 10:33


Uppe-guppe-guppstäcksfääärd


Av Kvasthilda - 11 oktober 2010 09:00



Eget tema nr 13 Rosett

13/52


Under min skogspromenad i Långträsk fotade jag en massa saker. Bland annat "moss"beklädda stenar. Kröp runt på marken med kameran när jag dök på den här lilla rosetten :-)

(jodå, jag vet att det är lav ;) )





Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Av Kvasthilda - 11 oktober 2010 06:59


Usch o fy. Tidiga morgnar o jag är inte kompatibla. Undrar om det slutat blåsa?

Ett par dagars morgontåg, sen är det fridag o sen jobbar jag hela helgen.

*gäääsp*


Av Kvasthilda - 10 oktober 2010 22:31


19/9 2010


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Bildligt Talat v41



Av Kvasthilda - 10 oktober 2010 11:51


Sådär i sista timmen kommer mitt bidrag för Veckans Hus. Mina hus och entréer finns alla i Dalarna och närmare bestämt Sundborn med omnejd.


Hos Helene o Göran Knutsson på Svedens gård i Falun. Stallet där alla tjejer hänger.


En loppis i Sundborn. Rörigt, men välkomnande!


De värnar om sin privata sfär. En annan loppis/antikhandlare i Sundborn. Den som är vän till familjen känner sig nog välkommen till deras trädgårdstäppa och den fina entrén från densamma.



Åsså till sist:

Välkommen kära du,

till Carl Larsson och hans fru


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Veckans Husutmaning


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards