Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under november 2012

Av Kvasthilda - 15 november 2012 22:38


Det är vad de kallas i Norge, helvetesgrunkorna som sitter på väggarna o alstrar värme. "Du får rum 211 om du ikke rør radiatoren". Som tur är stod den i botten. På NOLL, kontra 9 som den stod på sist jag kom hit o det var sådär femtiofem bastuvarma grader i rummet. Fort som fan vred jag ner o öppnade fönstret för att få in luft. Idag behövdes det inte. Jo, att öppna fönstret, vilket jag gjorde med Ingers medgivande, eller tillome påbud.
Nu ska jag sova för att vända hem i morrn o sen få helg. Go'Natt!


Av Kvasthilda - 15 november 2012 16:30



En dag på jobbet. Eller kväll.
Inte mycket folk såhär vid halvfemsnåret...


Av Kvasthilda - 15 november 2012 09:00


Tema nr 109 Hård

320/365


Näven är inte så hårt knuten runt malmbiten men materialet är det... O malmen är det. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 14 november 2012 21:35


Lyssnade på Lottas program i P4 i eftermiddags på den sena vägen hem. Sen ja. For från svappis efter att jag skulle ha slutat idag. Lite övertid. Det pratades om ditten o datten idag o en av alla ämnen som dryftades var Twinight. Det har varit just det inatt. Sista filmen i serien hade tjuvpremiär inatt. Det kördes Twilight-maraton på många biografer runt om i landet. Alla filmerna i ett svep. Ungar brukar ju köra filmmaror nätttern igenom. Icke så i Kiruna. Ingen Twinight. Hit kommer filmen på fredag. O jag vill gå!!! Hade funderingar på att gå o se den i Falun men vet i dagsläget inte om jag ens kommer dit. Vill inte missa filmen så fan vet om man ska ta o gå i helgen ändå. Även om jag får gå ensam. Måste ju se den på stor duk. Jag gick på Twilightpremiären i Borlänge när den kom. Ensam. Vi var sju vuxna, varav två killar o sådär en hundra tonårstjejer. Måste nog se del ett igen. Av sista filmen. 


Att jag eventuellt inte kommer mig till Falun beror på SAS överlevnad de närmaste veckorna. Vi har biljetter till Arlanda sista november o hemresa några dagar senare. Utan försäkring. Fan sån't behöver man inte för inrikes. Nähääänää. Men det spelar antagligen ingen roll om de konkar. Jag tänkte ju beställa tågbiljetter men ansåg att flyget skulle bli en tusing billigare. Drygt. Nu vete fan. Det kanske blev tretusen i sjön i stället. Jag ska hålla mig till det jag kan. Järnväg. Punkt o slut. 


Det pratades också om otroheter o ungar. Böcker o filmer. Det första om CIA-chefen som kickades ut i kylan pga en otrohetsaffär med damen som skrev hans biografi. Eller vadfandetnuvar. Det andra med Carolina Gynning som är med i en ny film om tjejer. Tre systrar som kommer hem till mammas sjuttioårsdag. Med alla syskonkonflikter o annat som uppstår när tre tjejer kommer på kollisionskurs. O hennes bok om tvillingar o hett sex a la Grey. O CIA-chefens nånting, eller hade han med FBI att göra? som hade ihop det med en tvilling till en tjej de hjälpt. O att Charles minsann inte alls kokar sju ägg till frukost för att sen äta bara ett. Men kanske han ska bli farfar i alla fall. Är Katie gravid? 

Ja, himmel. 


Åsså Darin, vars kväll det visst varit idag? Har inte sett ett avsnitt - i år heller. Förra säsongen såg jag på Internet.  SVT Play. Kanske dags att leta fram det igen då? Så mycket bättre. Tror jag gör det. 


Av Kvasthilda - 14 november 2012 09:00


Eget tema nr 22 Hundra

319/365


Nu har jag haft två teman i rad som handlar om olika grad av smarthet. Typ. Här är ett till. Typ. Norrmännen är ju inte alltid helt hundra men här är nåt som är det. Eller visar nåt som blev det. Narvik fyllde hundra år häromåret och då byttes en del brunnslock ut i By1. Malmen som vi kör dit är en stor del av Narviks historia och framtid och hur sura en del bybor än sägs vara kan de inte förneka att utan malmen hade nog Narvik varit en liten fiskeby på fjordkanten. Tillome tyskarna kom ju dit under kriget o ville ha malmen! O det vill de än men idag betalar de o tar dit fraktbåtar för att hämta det de köpt. 


Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 13 november 2012 15:46


Vi har snackat bromsar idag. Bromsprov o tågklargöring. Växling och hastigheter. TIllstånd och SOS-alarm. O en himla massa annat däremellan. Kul att ha med sig Pekka. Han har tusen o en järnvägshistorier - o är en jäkel på att återberätta dem. Alltid med glimten i ögat. Benke var också med. Stackarn som hade en personpåkörning för några veckor sedan. Eller månader vid det här laget. Tiden går. Åsså dök Järnis upp. Längesen man såg honom i uniform. Men han hade en GC-tröja på sig under den gulgröna jackan. Han gick i pension för några år sen och fick sen förfrågan från sin svåger om han kunde täönka sig att jobba nån vecka. Jodå. Skulle väl gå an. Det var tre år sen o han jobbar än. Fast på egna villkor. Dessa panschisar. Mäter vattendjupet i resterna av Loussasjön o pumpar sen om/när det blir för mycket. 

I ugnen står en Pannkaka Special. Eller nä. Den står på bänken nu. Precis klar. Tjockpannkis med havregryn o vaniljsocker. Lite smålyx såhär på en tisdag när man ska upp i ottan o jobba igen. 

O helt slut antiinflammatoriska tabletter. Har en molande nacke/skuldra som inte blev bättre av snöskottning. Stenhård snö. Det har blåst hela dagen o det är inga snälla vindar som kommer. Full kareta. Slipar snötäcket o gör det porslinshårt. 

Nah. That's it. Mat. 


Av Kvasthilda - 13 november 2012 09:00


Tema nr 274 Smart

318/365


Vår smarta kisse Tyra. Neo har inte fattat det där med att fiska godis men Tyra räknade snart ut att använda tassarna o klorna för att få upp godsakerna ur glasburken. Ser ni att hon är vänstertassad? iPhonefoton 




Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 12 november 2012 13:03



 En lazy morning. En riktigt slö morgon. Eller förmiddag. Klockan har ju passerat lunch nu. Men efter helgens slag-i-slag-skift behövde jag få slöa lite. Stannade under täcket o läste ut en bok. Hade lite mindre än en tredjedel kvar i den så jag slukade resten av de 420 sidorna jag hade kvar. Så nu går jakten vidare på adlibris. Det finns en fortsättning. Så bra! Passade också på att spana in fler In Death-böcker. Och en del annat. Nåt ska det väl bli. har sådär en miljon olästa böcker drällandes men hittar inte den där nerven av intresse för de flesta av dem. 


O jisses.... Det här inlägget har blivit liggande, sittande, hängande - orört i en dryg timme! Klockan är nu 14.19 *gah* 


Men här är boken jag läst i alla fall. 


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards