Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 14 november 2015

Melodikrysset v 46, 2015

Av Kvasthilda - 14 november 2015 10:52


Ja, det blev lite upp o ner idag med de fruktansvärda händelserna i Paris inatt. Melodikrysset utgick ur direktsändningen men finns att höra på webben. Jag fastnade i nyheterna igen så jag glömde bort att dra igång det. Känns lite futtigt i sammanhanget men det är skönt att koppla bort världens elände för en kort stund. 


Hur som haver. Dagens kryss började med ett schackspel. Moni Covarrubias spelade ur Chess på sin harpa. Vackert. Björn o Benny när de är som bäst. 


O bäst, brukar Eric Clapton också vara. Idag sjöng han sin San Fransisco Bay Blues


Vi går på bio o tittar till de där killarna som ibland anlände San Fransisco Bay. Nå, kanske inte just de här. Klart till drabbning med Sickan Carlsson och Åke Söderblom. 


Vi stannar i Kalifornien för en kort stund. Lassie var ju en filmhund, o filmerna spelades in i Kalifornien. Men de som mötte Lassie var ju Ainbusk och en av systrarna där heter Marie, med efternamnet Nilsson. O givetvis var det Benny igen. Andersson


Det bor en ängel i mitt rum
hon har sitt bo ovanför mitt huvud
hon gör mej lugn
och hon viskar till mej
allt det jag säger dej

Eva Dahlgrens fina visa, idag sjungen på finska. 


Vi far ut på sjön igen. Så länge slutan kan gå. Hela melodititeln ska in i krysset! 


O sjömän brukar kunna vara patriotiska - i alla fall när de återvänder hem. Sverige, Sverige Fosterland. Inte Heidenstams visa, utan Eddie Meduzas alldeles egen version av en annan melodi. U.S of America. USA alltså. 


Snart är det jul. Dieselråttor och sjömansmöss heter en av alla härliga julkalendrar vi sett genom åren. Uffe Börjesson spelade Var bor du lilla råtta? I din hatt... O den råttan stoppar vi in på en egen adress i kryssplanen. 


Far From Any Road, det är titelmelodin från teveserien True Detective. Jerry Williams har tolkat den på sitt sätt, tillsammans med Anna Ternheim. 


Tove Janssons fina fina Höstvisa. Erna Tauro skrev musiken. 


Vi har fått en dryg decimeter snö inatt så nästa visa gäller inte oss, annat än när man kommer in från kylan igen. Ta av dig skorna. Arne Domnaerus spelade. 


Vi slutar med en Månskenspromenad tillsammans med Tage Danielsson. Han sjunger inte vackert men jag älskar honom ändå. 


O där var krysset slut för den här svarta lördagen. Ta hand om varann därute!  

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:53


Mmm. I väntan på?rå:

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:35


Ahh. Bloggen är tillbaks. Den låg nere igår och så även idag på morgonen. Jag befinner mig på en plats där kryssblogg inte låter sig göras. H A D E kunnat ta med mig Lapptoppen men det blev så hastigt och lustigt och den var inte det enda jag ?kunde...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 09:00


  Eget tema nr 20 Tussilago 118/366         Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Fredag 26 april 09:00


  Tema nr 3 Alldeles nyss 117/366   ... klev jag ur mitt lok och lämnade det för lossning av det jag för dagen hade med mig i vagnarna.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommenter...

Av Kvasthilda - Torsdag 25 april 09:00


  Tema nr 91 Genomgående 116/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards