Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 19 oktober 2009

Av Kvasthilda - 19 oktober 2009 19:27


Gick igenom mina filer och fotade en del nytt igår för att ha att välja på till fototrissen. De här "ratade" jag. Eller snarare valde bort. Inte vet jag om nån av de här hade varit bättre bland trissfotona och vilket i så fall skulle bytas ut. Alltid denna beslutsångest!


Den gula vallmon bland rostig räl har ni sett förut

(ni som besökt min blogg tidigare under året)


För att fortsätta med järnvägstemat....


   

      


Bilderna föreställer ovanifrån v:

1. trampdressin

2. ännu ett "MOD-bälte" - sitter runt laststolpar på ex en timmervagn

3. detalj på en Fo50-vagn, dvs våra nya malmvagnar. Rosten "rinner" så jäkla läckert!

4. en rostblomma på en elstolpe bredvid spåret

5. lite järnskrot på en lastkaj. Än en gång, gammalt trä o rostigt järn. Vackert.



Ett skyddsrum i Gällivare.

Sprillans nytt hänglås stör vyn!


    

Ett gammalt järnkors på Ovansjö kyrkogård.


Av Kvasthilda - 19 oktober 2009 18:04

...Lapporten?


  

Nähä....

....inte jag heller!


Det snöade och yrde mest hela dagen idag. Håller säkert på än, men jag ser inte genom persiennerna. Riktigt TRÖK-väder. Det är inte alltid guld o gröna skogar att bo häruppe. Ganska sällan gröna skogar faktiskt. En o annan fjällbjörk kanske, men de har ju knappt varit gröna i år. För jag ljuger så bra! Ett tag var de väl gröna i alla fall.


Av Kvasthilda - 19 oktober 2009 11:51


Idag är det riktigt skitväder. Hundväder. Varför man nu säger det. Inte ens hundar gillar att vara ute i sån't här. Det är underkylt regn/snöblandat. Snorhalt. Det slirar o far. Loket studsar nästan fram emellanåt. Vissa backar är nästan hopplösa att ta sig upp för. Kröp fram i 30-35 på sina håll. Ser inte ut att bli bättre inför hemresan heller.


Benke ligger o tittar på Backdraft med Kurt Russel o mellanbror Baldwin (William) - eller är han yngst? De är rätt lik varann de där Baldwinbröderna! O va fet Alec har blivit på senare år.


Själv tittar jag ut genom fönstret och försöker hitta Lapporten. Omöjligt idag, bakom ridån av blöta snöflingor och tjocka moln. Man ser inte ens sjön idag, än mindre viken o Abisko i andra änden av den. Sjutton, ser inte ens Njoulla eller knappt järnvägen!


Körde igenom en renflock idag. Nej,. de klarade sig allihop. Fick skriva en Blankett 22 om att det fanns renar efter spåret men det var inte ett spår efter dem där de uppgavs vara. De hade knatat iväg en bit.

"Är det två flockar om sex djur eller en stor om 12?" undrade fjärren.

Nej, det är en stor klump av fulingar. Nej, så svarade jag inte. En flock, men på var sida om spåret. Sjasa er iväg nu innan staketet kommer upp! Inte så kul att meja ner djur med tåget.

Strax bortom dem jobbade folk med att sätta upp Plockepinnarna.

Det var massor med korpar kring just den driftplatsen (stationen för ickeförare). Det låg en ren i diket bredvid vägen. De är skygga, korparna. Flockas gärna, men flyttar sig när det kommer bilar eller tåg. Kloka varelser.


Korparna i boken jag läser är inte lika roliga. De är halvkorpar/halvmänniskor och har varit dolda i underjorden i tusen år men nu kommit upp igen pga en makthungrig övervampyr. Bara några få kapitel kvar nu, sen får jag vänta på att få veta mer om Zoey Redbird och hennes äventyr bland vampyrerna i High School. Nästa bok är på gång, om jag minns rätt.


Oki, höres senare!


Av Kvasthilda - 19 oktober 2009 07:02


Jaha... Sist ut. Typiskt. Fick just schemat för resten av 'utbildnings'-tiden. Mer fördrivningstiden.... Faktiskt. Saken är den av vi har två insar och är tio elever. En elev per ins gånger tre veckor... Ger femton examensveckor innan alla är klara o NÅN måste ju vara sist.

Vi spar det bästa till sist.

Så är det!

Apselut.

Men jag får examensturerna med favvoinsen :-)

Mitt i våra examinationer dyker det dessutom upp nya elever här. KY-are. Tror de var fem stycken.

Sitter på jobbet. Har lokbyte. "Min" stackars Benke har ont i nacken åsså får vi en Dm3 igen. Inte bra.


Av Kvasthilda - 19 oktober 2009 00:07


Veckans tema är ROST. I Kiruna kan det betyda mycket :-) Vi har ett café som heter Rost. Fast nu är det korrosion vi är ute efter så fikandet får stå åt sidan även om en kopp kaffe inte hade varit helt fel.


Alltid svårt att plocka ut tre bilder. Den här gången är det tävling så det kanske blir lite extra svårt. Jag struntar i det o lägger upp tre bilder av ett tiotal som alla hade platsat på ett eller annat sätt.


 

MOD-bälte?

Detalj på järnvägsvagn.


 

Narviks skogskyrkogård. Ett helt fantastiskt ställe. MAGISKT! Ni ser väl trollskogen bakom alla gravstenarna? Mitt i alltihop står ett gammalt järnkors på sniskan (som många av alla gravstenar på denna kyrkogård).


 

Har haft en annan version av det här fotot i bloggen tidigare i höst men jag älskar det här gamla rostiga jordbruksredskapet, vad-det-då-är (jaja, ett hjul då). Gammalt trä och rostigt järn gifter sig så vackert mot höstlöven!


Andra rostiga saker hittas här.

För den intresserade finns mina bortvalda extrafoton här.



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards