Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 17 oktober 2009

Av Kvasthilda - 17 oktober 2009 21:47


Ja, jäklar i snuset. Storpigan kastade sig över tevedosan när körslaget tog slut. Slå på Ettan, slå på ettan!

Robins. Han är heeeelt galen. Har ni sett deras Hollywoodfruarparodi?? Klockren. Hysteriskt roligt. "Nu är jag en apelsin".

Dagens gäster, Peter Settman o Milow. Ayo Technology. Mmmmmmmmmmm!

Vi såg förra veckans avsnitt i reprisen häromdagen och hans gäst då är om möjligt ÄNNU mer gaaaalen. Pablo Fransisco. Inte lätt att göra en intervju med honom.


Av Kvasthilda - 17 oktober 2009 21:19


Sweet girl of mine, snälla snälla snälla Nathalie, I got you när vindarna viskar mitt namn. Thank you....


Av Kvasthilda - 17 oktober 2009 18:07


Dagens kryssinlägg är lite "försenat" då jag jobbat hela dagen och inte kommit åt datorn sen jag kom hem. Nu sitter jag o trallar i första uppgiften. Har hört tidigare idag vad det var. Gladan var inte så lycklig över smöret.... ;)

Jag gillar dock den här låten. Anade vad det var redan innan Eldeman sa vad vi skulle lista ut. Jan Svensson, äk Harpo sjöng en melodi av en filmkomiker. En av mina gamla idoler. När jag flyttade hemifrån fanns det en massa figurer i porslin och jag hade ett bokstöd och en sparbössa i helvitt porslin med lite svarta detaljer av en hatt, mustach, ett par boots och en käpp. Givetvis föreställde de Charlie Chaplin och låten hans skrev är Smile. Den var med i hans film Moderna tider.

Andra låten ger mer smörkladd ;) Förstår dig Gladan! Ingmar Nordströms orkester spelar ännu en filmlåt och vi ska ha dels originalnamnet på låten och filmen den kom ur. Redan innan jag hörde första tonerna hade jag Ingrid Bergman och Humphrey Bogart ur Casablanca på näthinnan. Jodå, mycket riktigt, As time goes by seglar ut i sajberradion.

Nästa kille har bytt efternamn. Hade jag ingen aning om. Däremot hörde jag ganska snart att det var Anders (fd Johansson) som sjöng Hungry Eyes, en av alla de underbara låtarna ur filmen Dirty Dancing, då med Eric Carmen. Anders vann Fame Factory 2003 och var en favorit i vårt hus - åtminstone bland de yngre förmågorna ;) Idag heter han visst Fernette. Var tvungen att googla för att hitta det...

Nästa uppgift illustreras genom ett litet samtal mellan Fru Jonsson och Malin. Malin fortsätter med att sjunga om att kaffe är gôtt. Det kommer ur en tv-serie som bygger på ett folklustspel och vi vill ha namnet. Monica Zetterlund på sin breda härliga värmländska var givetvis med i Söderkåkar, serien som nyligen gått i repris. Mamma o pappa satt klistrade framför teven när den ursprungligen gick. Fanns inte så mycket annat att se då, på sjuttiotalet. Dock är det en klassiker som man gärna ser igen!

Inför nästa uppgift är frågan kort o gott. Vem sjunger? Underbara Cajsa-Stina Åkerström sjunger sin Dagen är vaken.

Dagen är vaken

luften är klar

jag glömmer för stunden

de frågor jag har

och låter tystnaden

stilla all strävan till ro

här, i ett nu, vill jag leva

 

Minnen - bleka

jag vill leka

låta lusten gro

odla friden

växa i den

våga, verka, tro

ge - bejaka

jag vill smaka

sötman i din kyss

oförtrutet nära slutet

livet började nyss

Nästa melodi är inte svensk, fortsätter Eldeman men vi vill veta vad den heter på svenska. James Last spelar en instrumental version av en melodi som Östen Warnebring brukar sjunga, Glöm ej bort det finns rosor. Mer smöööör....

I sista uppgiften före halvslaget vill vi veta vem som sjunger från en ny samlingsCD. Peter LeMarc framför Två ensamma själar.

Mer film! "En specialversion" av en amerikansk filmmelodi. Vad heter engelska originalet? Anu Hälvä och Tapani Kansa sjunger på finska (inte sååå mycket special där, va?) och originalet är Up where we belong och gjordes av Joe Cocker och Jennifer Warnes. Tror inte det var så länge sen den var med i krysset? Filmen är En officer och en gentleman med Richard Gere i rollen som den stilige flygkadetten Zack Mayo. Up where we belong vann en Oscar för bästa filmmelodi.

Musikal.... Åke "Hank" Nilsson spelar en melodi ur en musikal, vilken? Den bygger på en bok av TS Eliot, Old Possum's Book of Practical Cats. Låten heter Memory och har bland annat gjorts av Elaine Paige som gjorde rollen som Grizabella i Broadway-långköraren Cats. Andrew Lloyd Webber regisserade. Cats går just nu på Cirkus i Stockholm och hade premiär i september i år. Vill se!


Nästa uppgift gäller ett förnamn. Vem sjunger You're My First, My Last, My Everything? Mannen med fel efternamn :-) Barry White. Han är själv svart som natten.


Nästa "sångare" är en amerikansk skådis. Spelade en "odräglig typ i en oändlig teveserie". Hans förnamn möter förra uppgiften o rimmar! Larry Hagman drar till med en riktig HillBillie-låt, These are some of my favorite sins. Man anar nästan tuggtobaken under läppen.... Den odräglige typen är förstås JR Ewing i evighetsserien Dallas.


Sen följer nåt helt annat, en svensk folkvisa. Kanske sjungs den på vischan också, apropå hillbillien ovan? Jag gick mig ut en afton. Fel fel fel! "Och jungfrun gick åt killan" ska det vara...!


Sista uppgiften är så veckans Melodifestivalbidrag. Ännu en Fame Factoryvinnare. Årets festival och 2004 års FF. Johan Becker, den gullige finlandssvensken. Han tillhörde en av mina absoluta favoriter i FF det året. Och juryns. Tillsammans med Kalle Martindahl. *lyckliga suckar* 

Hahaha, Parentes: ungarna (E-pigan) gav mig en idolbild av Kalle ur OKEJ som har legat bredvid mig på skrivbordet under en glasskiva sedan dess.... eller tills skivan gick sönder.

Det var total katastrof det avsnittet när han (Johan) höll på att åka ut ur FF-tävlingen. 75/25 i röster. ALDRIG I LIVET! Vem det nu var som tävlade mot honom och det stod emot, kunde inte sjunga alls. De hade blandat ihop kuverten. Ramaskri. Inte bara hos oss. *rys*

För krysset vill vi ha en del av namnet på gruppen. Melodin blev omtalad för plagiat. Star Pilots med Higher.


Nu blir det Körslaget.

Av Kvasthilda - 17 oktober 2009 10:20


Happ, så sitter man i Björkliden igen då. Solen har hängt över Lapporten en stund, men börjar nu döljas i moln. Det faller lätta, lätta snöflingor här och det har varit minusgrader hela morgonen så det är definitivt snömoln. De börjar flockas ovanför fjällen ser jag.

(Ja, Anna) jag har fotograferat lite grann efter vägen - om, det sen blir nåt att delge är en annan sak. Det får vi se senare.

Melodikrysset är i full gång också, men jag vill inte dra igång nån radio här. Benke är lite trött efter nattens konstanta skurande efter femtonåringen. Han har magsjuka. Har skurat halva natten. Attans. Bara man slipper magsjuka nu då! Benke ville vila ögonen en stund så det är bäst om man inte väsnas allför mycket. Har låst in sig i ett av sovrummen här så en radio borde väl egentligen inte störa - utanför två dörrar.

Nej, lite lunch så får vi se vad det blir. Tågen verkar vara i tid i alla fall så vi kanske får komma hem i bra tid. Har snabbtåg. Eller lok i alla fall. Sitter säkert skruttvagnar bakom.... Vi vill ha 70-tåg!


Av Kvasthilda - 17 oktober 2009 07:11


Jahapp, då var det lördag igen. Uppe med tuppen. Ska jobba o vi har ett tidigare skift än vi skulle ha. Nåja ett par timmar bara (hmmm, var det nu så egentligen??) vilket iofs också betyder att jag får lördagkväll lite tidigare :-)

Thätsnajs.

Usch vad jag avskyr sms-förkortningar o så har jag börjat skriva dem själv!! FY PÅ SIG Kvasten! Blir galen på bloggar som bara skriver just sms-språk. Ibland är det gulligt, en personlighet, men oftast är det av ren o skär jävla lathet. Eller?


Nå, skit i de' nu.


Jobbar som sagt, så Melodikrysset blir en fråga för eftermiddagen/kvällen! Vojne.


Hör ett tåg bromsar in, men det lät som tomvagnar o då är det inte mitt. Vi har ett lastat från Svappavaara. Nåja, det hade ju just lämnat svv så det tar en timme till innan det är här. Vår avgång är ju inte förrän efter åtta i alla fall. O jag låg i sängen till nästan precis när min arbetstid började! Ringde trafikledningen o kollade om vi hade just genomgående o låg sen kvar en stund o läste lite vampyrbok i stället. Har ju bara tio minuter till jobbet :-) Sitter i orderrummet nu så man är i tid i alla fall. Till avgång. Ordern uttagen. Bara att vänta. Automatkaffe. Mumma. *rys*


Lånade E-pigans kamera med mig idag. Kändes som att det skulle följa med en kamera idag och jag iddes inte ta mitt eget åbäke. Hon kommer att sova tills jag kommer hem i alla fall :-) Nattlevande varelser.


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards