Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 27 oktober 2009

Av Kvasthilda - 27 oktober 2009 17:41

*puh*

Har varit en lång dag. Gossen mår inte superbra. Sitter nog o sover nu. Han sitter framför mig så jag ser inte. Hans allergiutslag har förvärrats i värmen ser jag, Får hoppas det går över.

Mamma har ingen sittplatsbiljett så det är lite nervöst så fort vi stannar vid en station. Kommer nån som har min plats? Har flyttat mig två gånger redan innan vi lämnade Luleå. I salongen bredvid sitter det två hundägare med varsin unghund. Den ene är en chokladfärgad labbe med enorma tassar, den andra en schäferblandning av nåt slag. Ingen av jyckarna ser ut att vara över året. Det gnälls o rycks därborta. Äh, de har nog lugnat ner sig nu som det verkar.

Knökfullt på tåget, fast vår vagn verkar vara den dit folk skickas som inte har just bokad sittplats. Kanske bra för min skull. Får väl sitta kvar då! Har inte sett konduktören än o vi har passerat Boden med god marginal. Sandträsk också antar jag. Ser inte i mörkret utanför fönstren. Becksvart därute.

Träffade arbetskamraten från i morse, han som inte kände igen mig. Han hade sett mig vid nåt tillfälle men han hann aldrig hälsa när jag försvann. Kan ha varit när jag hälsade på min tidigare personalchef. Om inte annat måste han ha hört min röst då :-)

Ikväll kommer Maken hem. Vi hinner hem före honom. Antar att han eventuellt kan sitta på Arlanda just nu? En av mina klasskompisar/arbetskamrater är där, såg jag på fejjan. Har varit ute o åkt båt.

Var eviga tider sen man var ute o åkte färja! Vi brukade fara till Helsingfors för att fira nyår när jag var i tjugoårsåldern. Fyrtioåttatimmarskryssningar tror jag. Jo, måste det ha varit. Ett dygn till Åland o två till Helsinkki. Man firade nyårssmällarna två gånger. Finland ligger ju en timme före oss. Hyvvääoittavoitta. Ingen aning om hur det stavas men vill minnas att det lät nåt sån't.

Har spenderat X antal pengar idag. Dyrt att ha med sig tonåringar. Men mamma har fått sin beskärda del av grejer o pinaler också. Alltid ett besök på KappAhl om jag har chansen. Jisses. Missade ju KA i en av köpcentren, Smedjan. Eller missade förresten. Gick aldrig in där... Glömde att jag kunde kika där, efter det jag inte hittade i Shopping. E-pigan tycker det är jobbigt med flera köpcenter. Det tar ju aldrig slut! Shopping har massor med affärer men Smedjan har Lagerhaus. Shopping har Stadium next door till Intersport. Smedjan har Team Sportia. Har letat täckbyxor åt junior. Hopplöst.

Pigan gick o funderade på ett par stövlar men vi struntade i det tills vi gick tillbaks till tåget. O vad då...? Jo, hennes storlek var slut. Eller snarare en skitful kärring kvinna stod o provade femton par stövlar o svarta pumps o bestämde sig JUST för dem.... Skit o pannkaka! DÅ blir de extreeemt eftertraktade. Så är det ju. Man vill aldrig ha nåt så mycket som när man precis ser det försvinna framför näsan. Eller hur? Vi hade ju kunnat ta den butiken på vägen bort, men valde den på tillbakavägen. *grrrr*

Som Kirunabo är man inte bortskämd med alla dessa butiker så det är skönt att shoppa loss nån gång. Dock är det vansinnigt skönt att vara på hemväg. Slut i kropp o knopp!

O nu kommer konduktören. En dryg timme efter avgång. Sen sköter han kaffekiosken också.... K-A-F-F-E!!  Det skriker i kaffetarmen!


Av Kvasthilda - 27 oktober 2009 05:37

Sitter på tåget med två av kottarna. Biljetterna är beställda via internet på morgonen. Smidigt. Man kan ju köpa direkt av konduktören också.

Junior ser inte ut att må jättebra men envis som han är "mår han bättre" idag. Han var lite krasslig igår kväll och vi visste inte förrän nu på morgonen om vi skulle fara iväg eller inte. Nu blev det i alla fall en resa ner till Luleå. Hur dagen avlöper återstår att se. Tänkte eventuellt försöka få till en dejt med Persilja men det beror lite på hur klimpen mår senare. Dotra vill inte sova över så blir det så, får vi skicka hem henne med tåget i eftermiddag.

Tyvärr sammanfaller denna resa med min värsta dag i månaden också och det my friend är inte superkul.

Väntar på att vi ska komma igång, konduktören göra sin runda och sedan öppna kaffekiosken. K-A-F-F-E.....!!!!!!! En snygg kille var det i alla fall :-)

Vi har inte en kamera med oss. Inte EN. Tog Lapptoppen men ingen kamera. Hade kunnat ta pigans kamera men den ligger kvar bredvid datorn hemma. Kan ju inte hälsa på Persilja utan KAMERA!! Var lite småstressigt. Vi tänkte gå o hade en knapp timme på oss på morronen. Hörde Klumpfot klampa omkring så jag ringde honom o tiggde skjuts, en timme före avgång. Tur var det. Snöar i Kiruna idag. Riktigt innesittarväder. Inget kul promenadväder inför en shoppingresa med smink o foxat eehhh fixat... hår.... ;) Som tur var (igen) kom personalen (den snygge) samtidigt som oss till stationen så han släppte in oss i tåget. Annars hade jag alltid vårt växlingskontor att tillgå men det är inte så kul miljö för kottarna kanske...


Uppdatering. Har just lämnat Boden. Innebär cirkus 20 minuter till Lule' . Andra vagnen är knökfull med poliser, uniformsklädda. Tjusigt värre. Träffade min förre personalchef. Såg en annan fd jobbarkompis som jag försökte stirra ut i väntan på kaffet men han kände av nån anledning inte igen mig :-) Mycket folk. Vädret är fortfarande trist o tråkigt. Grådisigt. Man ser inte andra änden av ängarna/åkrarna här söder om Boden. Husen närmast järnvägen, men inte långt bortanför.

Nej, ett tossibesök innan vi stannar. Leta en "aspirin" också. L8er! (smsspråk igen då...!)

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards