Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 31 oktober 2009

Av Kvasthilda - 31 oktober 2009 14:46


... då kanske. Det finns ju de som faktiskt firar Halloween likaväl som tänder ljus på Alla Helgons Dag. Jag har för långt till alla platser där jag kan tända ljus så jag tror jag tänder några på hemmaplan i stället.

En liten bild med en av alla mina "lekdockor". Jag gjorde en massa displayer av mina dockor till storhelgerna och här är en liiiten del av en större Halloween-uppsättning. Jag har en gång pratat med biblioteket i Kiruna om att eventuellt ställa ut mina dockor men det har aldrig blivit av. Har så många dockor med olika teman att jag lätt skulle kunna göra montrar med var och en av årets alla storhelger, likväl som sommar/vår/vinter- och höstteman. Och så många dockor att jag skulle kunna ändra tema MINST en gång i månaden.

Det här är en Halloween Jenny från Target. De säljer dockor klädda för alla storhelger och den här tjejen ingick i ett Gift Set med fyra dockor. Bilden är inte större än så!



Av Kvasthilda - 31 oktober 2009 10:00

Får se hur ingående jag gör dagens kryss (till en början). Mår inte bra, men har löst det mesta (sparat delar av inlägget i  utkastet under tiden).
12.21 Har bestämt mig. Stannar hemma o vilar i stället. GG hostar o tänkte gå ut igårkväll men kände sig inte helt kry.... Attans!

Till krysset då:

Börjar med en dubbel. Vi söker förnamnet på personerna i gruppen. En reunion som heter duga! Roxette spelar Reveal ur ett album från 2006 kallat 20th Anniversary package eller The Rox Box. Just Reveal var en av två nyproducerade låtar. Frontfigurernas namn är förstås Per Gessle och Marie Fredriksson. En av vårt lands största musikexporter genom tiderna.

I andra uppgiften påminner Roland Cedermark oss om midsommaren. Visa i midsommartid. Vackert så det förslår, dragspelet till trots.

Laila Kinnonen sjunger en finsk version av en svensk melodi, vilken? Vi söker mellanordet. Sol och vår, var det Lill-Babs som gjorde den? Nej, just det. Det var Inger Berggren som tävlade med den här låten i en melodifestival nån gång på femtiotalet. Nej, 1962.

Veckans andra melodifestivalbidrag är Sarah Dawn Finers underbara I'm Moving On ur årets festival.

Nästa låt framförs på trumpet av Ernie Englund. Är för trött för att hitta titeln på melodin, men den handlar väl om Gotland o de har en ju hel del välbevarade ruiner. Heter den Gotländsk sommarnatt?

Sen låter Eldeman som ett barn på julafton! Han har hittat en singelbaksida i arkivet som han säger sig aldrig hört på svenska. Tommy Körberg spelade in den på baksidan av en annan singel (måste googla för att ta reda på vilken, men har en känsla av att det är ett omöjligt projekt. Fast det är klart, det var ju 1968). Originalet är i reggaetappning medan Tommy gör en "svenskpop"-sversion som heter En som du. Red Red Wine heter originalet, skrivet av Neil Diamond (google) som X antal år senare gjordes i en betydligt mer känd version av reggaegruppen UB40.

En annan kompositör och musikskapare är Andrew Lloyd Webber, mannen bakom en massa musikaler. Han har även skrivit låten som pojkbandet Boyzone spelar, No Matter What ur musikalen Whistle Down the Wind. 
Jag ÄLSKAR Ronan Keating. Hans röst är som honung för mig och jag blir kär varenda gång jag hör honom.
En annan av killarna i bandet, Steve Gatley dog häromveckan. Han fick lungödem och drunknade i sitt vardagsrum på Mallorca. Tragiskt. Lite jobbigt när sonen klagar på "vatten i lungorna". Jag har Steve (Stephen) och Ronan i min docksamling! Hade gärna hittat hela Boyzone men har i alla fall de två frontfigurerna för tillfället. URFULA som dockor. Har sett dockor med bättre likeness än de där två....

Efter nyhetspausen spelas en svensk melodi ur vilken vi vill ha första ordet ur titel och refräng. Svensk och svensk. Jo, det är den ju, men upphovsmannen är en Englishman in New Yo... eeehhhh Norwegian in Östersund (!). Nick Borgen deltog i Melodifestivalen 1993 med We are all the Winners.

I en klosterträdgård visslas fram av en "visselkonstnär". Den enda jag känner till på stående fot o rak arm är Jan Lindblad men här är svaret nåt helt annat. Lite googling tog mig så småningom fram till en äldre man från London, Ronnie Ronalde (föddes som Ronald Charles Waldron år 1923 enligt Wikipedia), fortfarande vid god vigör. Eller åtminstone alive. Melodin heter givetvis In a Monestary Garden i det engelska originalet. Ketèlbey sa själv bland annat detta om stycket: Det första temat är en poets dröm i klosterträdgårdens tystnad, omgiven av skönhet, den lugna fridfulla atmosfären, de lummiga träden och de sjungande fåglarna.
Jan Lindblad gjorde en "svensk" version av den, visslande alla fågelläten. Sjunger fåglar på olika språk??

En snabb uppgift. Vem sjunger? Darin sjunger låten Paradise från senaste albumet Flashback.

I nästa uppgift söker vi en djursort. Vi har gott om dem här.... I svenska versionen sjunger den Rockande Samen Sven-Gösta Jonsson om att "jag är lapp och jag har mina renar". Yikes. Vid foten av fjället heter den på svenska. Finns på YouTube!! *rys*

Ännu en musikal. Pernilla Wahlgren och Anders Solman grälar om vem som är bäst i Annie Get Your Gun. "Allting som du gör, kan jag göra bättre". Vi söker ett verb och Eldemans ledtråd var "de hörs ideligen göra detta". Hade lite hjärnsläpp där. Hittade inget vettigt ord, men plöstligt händer det. Poletten trillade ner. De mästrar varann. Mästra alltså.

Sista uppgiften gäller en seriefigur som "ideligen drar nytta av sin.... ja vaddå?" Har inte hittat figuren men vad han använder är antagligen sin näbb. Min övertrötta svunflahjärna fattar inget, så vem figuren är? Nja, får hitta det sen.
Hacke Hackspett hälsar Gunnar. Tack för det! Hörde jag inte då och inte nu. Min hjärna är som ullvadd. Eller som ett tomt vacuum. Vill bli frisk!

Han lottar ut Dan Brown's senaste bok också. Se där.

Eldeman slutar med att göra reklam för DaCapo, fast han nämner inte programmet med namn! Eldeman i P2. Se där igen då. Tack Sune :-)


Klockan har nu passerat 14 och jag har skrivit klart.... *puh*

Nu ska jag ta en kopp te och läsa lite. Tror jag.

Av Kvasthilda - 31 oktober 2009 09:53


Håhå-Jaja....

Vaknar med en värk utan like. Ont i huvudet, ont i kroppen. NEJ!!! Men det är bättre att vara sjuk nu, medan jag fortfarande är elev än om några veckor när jag kör själv. Får se om jag orkar jobba idag. Har några timmar på mig. ÄR jag sjuk, har jag redan smittat GG. Stackarn. Lång som ett ösregn som en kompis brukar säga. Mycket kropp att ha ont i!

DACKEUPPRORET förstås... Pucko. Fast hon sa rätt. Ring så spelar vi.

Alla vill ha fråga fyrtio idag. Måste va nåt med Alla Helgonsdagen. Eller nåt.

Håhå-Jaja. Kaffe kanske? Om jag ids innan krysset. Vill helst sitta alldeles still och inte röra mig alls.

Har börjat på nyaste boken om Zoey Redbird. Lovar gott.

O nä, det blåser inte här. Det är helt vindstilla. O alldeles vitt i träden.


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards