Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 4 oktober 2009

Av Kvasthilda - 4 oktober 2009 22:20


Oj, det var ett svårt ämne! Jag kan dock inte låta bli att försöka sätta tänderna i det här. Vad ger mig inspiration? Ja, det beror på vad det gäller. Inspiration till vad?

Mina barn kan inspirera mig till att vilja baka, eller Maken. Ett munvattnande recept. Allt beroende på dagens humör.

Vad som ger min inspiration till att vilja städa, nej det är inte uppfunnet än.

Vad som ger mig inspiration till att fotografera.... DET kan vara vad som helst! Ett litet hjärteformat höstlöv. Motljus. Midnattssolen. Regnbågar. Fönsterfrost. Jag har ett helt inlägg i min blogg med inspirationsfoton (dessa är små, för de kom till innan min blogg tillät den länkning till något större bilder den har nu).

Annat som inspirerar mig är mina Barbiedockor. Har en stor samling. Vad som helst som ger mig en kick och ett glädjeskutt i hjärtat.

Igår och idag när jag gick till tåget gav mig omgivningarna massor med inspiration men jag hade varken tid att stanna eller kameran med mig så det var allt det blev, en fundering på framtida motiv. Tog några snapshots med min urkassa jobbmobilkamera för att memorera motiven.


Nåt som faktiskt gav mig inspiration till en bildserie häromdagen var en tom energidrycksburk vid spåret. Kan ju vara en idé att visa upp dem här nu då. Det var ju just veckans tema som gav den trion bilder jag valt att sätta ihop till en serie... Kanske inte fototekniskt de bästa jag tagit, men ändå en idé som kom från en bortslängd burk.

Resten gav sig själv eftersom resan företogs.


ENERGI

 

Bottled up energy - Energi på burk


Energi i långa rader. Korsande. Längsgående.


Och nåt väldigt energikrävande. Våra Iore-lok. Går helt på elekricitet. Datastyrda.

Dock ger vi även tillbaks energi med vår elbroms :-)


Fler inspirationer finns här.


Av Kvasthilda - 4 oktober 2009 21:21


Nåt är helt jäkla off med bloggen just nu. I några dagar har det inte gått att göra en uppdatering av realbloggen med F5. Man får stänga fönstret, gå tillbaks till Adminfönstret o klicka på "Gå till bloggen" för att kunna se uppdateringen. Jäkligt irriterande. Undrar om det har med Rosa Bandet-kampanjen att göra? Har börjat efter att den är ditlagd.

Sen är jag oxå irriterad över att det inte går att hitta nya gästboksinlägg på ett enkelt sätt. Jag ser när jag loggar in att jag har x antal gästboksinlägg. Jag vet att det är ett mer än sist men hur FAN får man tag i det senaste?  

När nån avlämnat en kommentar i Gästboken ser Blogginformation ut enligt höger bild nedan. Väntar på granskning har fått fler rader. Dock står det ingenstans att det verkligen FINNS en ny kommentar.

Man bläddrar runt och Klickar till slut på Gästbok i vänstra fältet och då dyker det upp. Ska det vara så? Eller om jag klickar på "Du har" till höger. Du har vaddå?? Vad gör den där extra raden Du har inga nya kommentarer mitt i alltihop?

Glitch Glitch Glitch... Glenda the Good Witch. Nä, det var Wizard of Oz. Fast det är kanske the Wicked witch of the West som varit framme?


  

Av Kvasthilda - 4 oktober 2009 20:36


Har varit hemma en dryg timme nu. Arbetstid ytterligare en halvtimme. Sån't är sweet :-)

Kissen hann försvinna sen jag kom hem. Vi gick runt hela lägenheten o sökte honom. Inte ett spår. Nån funderade om han smitit ut. Nej, jag stängde väl dörren?

Till slut öppnade vi sovrumsdörren o där var han. Han får inte vara i vårt sovrum o jag märkte aldrig att han smet in när jag tog ETT steg innanför för att hämta mina kläder. Normalt om han smiter in där är det hopplöst att få ut honom utan laserpekare. Ibland funkar inte ens den! Men nu stod han o väntade på att få bli utsläppt. Kan ju ha varit godisburken som drog. Den drar alltid :-) Små vanlijpraliner för fyrfota husdjur. De gör nästan vad som helst för de där godisdarna. Luktar o ser ut som vit choklad med vaniljsmak. Fast de är vitare.

På teven ikväll är det ännu en Bourne-film. De tillhör mina favoriter!! Love 'em.


Av Kvasthilda - 4 oktober 2009 16:11


Sitter i orderrrumet, mätt o belåten. Sådär tokmätt man blir på hamburgare. Tog en orientburgare idag, fick räcka. Nog så mycket mat i en sån. Med sliskiga strips. Hade kanske inte behövt äta där idag för när jag kom till orderrummet ringde handledaren o sa att vi ska gå tidigt idag. Han kommer ner med bilen. Bor i Malmberget. Undrar om han drabbats av skalv de senaste nätterna? Läste i NSD att det var varning för diverse extra muller under husen i helgen. De har sprängt nya nivåer (hmmm?) i en av malmkropparna och det kan påverka gamla hål. Vi har ju en enda sor malmkropp i Kiruna o drabbas inte på samma sätt som i Malmberget. De har flera olika kroppar - som också gett namn åt våra Dm3-or. O nä, han har inte drabbats av skalven. Har ju bott på hotell i Kiruna! Han åker ner med morrontåget för att hinna vara hemma lite också. Grabben fyllde år igår så det blev väl tårta o en massa annat under dagen.

Hur som helst. Vårt tåg är visst klart så vi får gå en timme före ordinarie avgångstid. Skönt. Bara vi slipper en massa konstiga stopp nu. Som igår.

Fjärren ringde o vill stoppa oss på en driftplats vi faktiskt hade kör igenom. Saken var den att ett persontåg var på väg mot oss och då de går lite snabbare än ett lastat malmtåg, ville fjärren ta den före oss genom nästa driftplats. När vi kom in på "stationen" nödade fjärren utfartssignalen. Då stod vi redan still. Jag är så snäll. Fick sedan stå där i tjugo minuter o blev således sena - vi som varit tidiga dit. Å andra sidan landade vi en timme tidigt i Kiruna, för vi hade inga andra möten som var inplanerade. Så kan det oxå gå.

Träffade just Maken o Storpigan. De är på väg hem. Bad dem stanna till i Gällivare o säga hej. Hälsade på monstret i buren också. Transportburen. Han ville så gärna komma ut ur sin gallerlåda. Stack nosen genom gallret o tittade med sina stora honungsgula ögon.

Snälla, släpp ut mig!

Snart är du hemma lilla Neo o får rasa ut.

Nej, snart är handledaren här o taxin påringd.

Av Kvasthilda - 4 oktober 2009 12:05


  

  

Av Kvasthilda - 4 oktober 2009 11:13


Vaknade på förmiddagen till ett stilla snöfall. Maken ringde just o de är på hemväg. Ingen brådska, ska åka förbi 48 först. Kanske vi träffas i Gällivare i eftermiddag. Får se.

Det snöar o jag kollade termometern, som sagt, minus tre komma åtta. Vintern är nog snart här. För gott. Det finns i alla fall EN fördel med snön. Det blir ljust! Det är som att köra i en kolsäck här annars. Finns inte mycket ljus efter järnvägen och även om våra lyktor är starka, lyser de bara rakt fram och spåret går sällan helt rakt. Blir nattsvart.

Annars kan jag gärna vara utan snön. Nä, inte helt, vinter ska vara vinter, men ha bara en eller ett par decimeter. Räcker gott. För ljusets skull! Maken o andra naturmuppar vill ha MEEEER snö. De ska köra sina skotrar gu'bevars. Det kräver en viss snömängd. Fast säg det i maj/juni när sista fjällturerna företas till nån glasklar fjällsjö. De kan ligga där på kanten o titta ner i akvariet. Blir som ett akvarium! Som att ligga på en glasskiva. Han är fiskebevakare och har sitt att göra.

Nä, lite frukost (frunch), kaffe och fixa sig klar för en (kall) promenad till stationen. Tar cirkus fyrtio minuter. Bättre om man slipper stressa. Får så jäkla ont i mina ben! Har inga bra promenadskor och när man ska på jobb är det kängorna som gäller, o då gäller även att inte ha bråttom. Då går det bra.

Av Kvasthilda - 4 oktober 2009 01:03


Ska strax krypa i säng. Samma skift i morgon så det är ingen panik att vakna. Dock ska jag försöka vara ute i lite bättre tid för att slippa stressa för att hinna med tåget. Var lite jobbigt idag. Arbetskängorna är inte de roligaste att stressa iväg i, i ett par km i raskt takt. Hade några minuter till godo innan tåget skulle gå, men det var lite för stressigt....

I morgon kommer dampe hem. Än har han en lycklig natt i Makens stuga med att fånga flugor. Eller snarare Matte jagar o ger honom - o han äter med god aptit.

They taste like chicken....?


  

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards