Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 3 oktober 2009

Av Kvasthilda - 3 oktober 2009 22:04


Då är höstens säsong av Körslaget igång. Sitter o kikar på inslagen på TV4.se och blir stum. Inte för att körerna överlag är duktiga och körledarna fulla av entusiasm - utan för den URUSLA kvalitén på filmerna... Va??

Här är en skärmdump som visar Stefans kör. Eller? Tja, de ÄR där bakom blurret nånstans. Givetvis hade Stefans Älvdalskör flest röster. Kanske inte för att de var bäst (jag gillar ett par andra grupper före dem, men de har charm) - utan för att Älvdalen har många invånare. Eller kanske man ska säga många röstare... Larz-Kristerz vann ju också stort då det begav sig i Dansbandskampen. Fast de vann ändå i längden med sin bonnacharm.

Jag satt hos mamma en gång under tävlingen och frågade om jag skulle svara om det ringde. Det hände nämligen att folk ringde för att rösta o hamnade hos mor o far. Telefonnumret var detsamma, men de hade glömt riktnumret!

Tänkte svara, "Larz-Kristerz tackar för din röst".


  

Av Kvasthilda - 3 oktober 2009 11:57


Utanför Luelå domkyrka står en liten dunge träd. Vad som är så mysko med de här, är att de sitter ihop - ovanför marken. Och de står flera meter från varann. Har sett granar och framför allt tallar växa ihop på de mest underliga sätt men det här slår alla rekord hittills.

Kan tänka mig att det här är en vanlig fotofond bland studenter, eller bröllopspar osv.


  

  

   


Av Kvasthilda - 3 oktober 2009 10:46



Sitter här o kryssar för brinnande livet. Inlägg kommer innan jag drar på jobbet - om jag hinner! Annars kommer det ikväll... Har lite att göra innan tåget går. Just nu spelas UnderneaT the Mango tree....

Oooh, sista blev ett th. :-)



Av Kvasthilda - 3 oktober 2009 10:08


Dagens kryss börjar med att Anders spelar upp den sekvens med Lennart Palm i Lerum och hans Känn ingen sorg för mig Göteborg som föll ut ur etern och försvann förra veckan. Det var en dator som fick för sig att boota om mitt i sändning. Så kan det gå.

Ahaaa, En är för liten och en är för stor gick strofen som jag letade efter.

I första kryssuppgfiten söker vi ett tjejnamn. Ur årets melodifestival spelas Show me Heaven med en duo tjejer. Nåja, damer i min ålder faktiskt. Lili & Susie, discosystrarna som hade sin korta glansperiod under åttiotalet. Och sedan pysslat med djurrättsgrejer o adopterat femtiosju hundar o annat. Deras dansstil hade inte ändrats mycket sedan deras 80-tals-hittar Oh Mama och Bara du och jag och What's the Colour of Love.

Grrrrr..... Hoppade mellan fönster och givetvis skulle den här tillbaks till Bloggplatsens startsida. Tur att jag inte hann skriva mer än första uppgiften. Jag hade sparat första stycket redan....

Nästa melodi är en kortis o vi vill ha ett namn. Emil i Lönneberga :-)

En kortis till. Handlar om saker man ger bort när man dör. Du ska få min gamla potta när jag dör. En av alla sakerna som ges bort är en kortlek för att "där uppe hos Gud Fader får man inte dra en spader". Vad du gärna vill ha ur leken är givetvis Essen.

Nästa uppgift är en trippel. Vi söker sångaren och ur vilken musikal hans melodi är hämtad. Peter Jöback framför Varför Gud ur Miss Saigon. Han är sååå bra!

Lars Roos spelar sen en melodi på sin flygel, ur vilken vi vill ha ett stadsnamn. Wonderful Wonderful Copenhagen. Underbar. Köpenhamn ska det givetvis stå i krysset...

Dinah Washington sjunger sen en melodi, till vilken vi vill ha kompositören. Han hade många epitet säger Anders, adlad, skådespelare, artist, författare, kompositör, teaterlegend... The list goes on. Sir Noël Coward skrev bland annat Mad about the boy.

Sen vill vi ha svenska titeln på en amerikansk tv-serie. Den var mycket uppmärksammad när den gick i slutet av 70-talet. Bygger på en bok av Alex Haley där han beskriver sina förfäders kamp mot orättvisorna i det vita Amerika på 1700-talet och framåt. Det började med hans farfars farfars farfar eller nåt, Kunta Kinte. Det svenska namnet på boken och tv-serien är förstås Rötter.

Efter pausen spelar Lennart Palm i Lerum sitt bidrag för dagen. Vi söker helt enkelt namnet på den. Tänk dig en strut karameller. Povel Ramel förstås.

Simon Says, en av Lalehs nyare låter följer sen. Har inget förhållande till henne men har ju lyssnat en del på radion.

Ett hiskeligt dragspel, givetvis i händerna på härjedalingen Roland Cedermark, finns ingen som spelar så hysteriskt westernlikt som han.... Nåja, han drar en rag - på dragspel!! d-rag kanske... Vem handlar låten om? Ja det är ju Alexanders rag time band.

Ännu en ordlös melodi. Piano igen, men en helt annan takt än Roos ovan. Lill-Babs dänga En tuff brud i lyxförpackning.

Filmmusik följde sen. Vilken då? Den var dubbad i filmen för jag antar att Ursula Andress inte kunde sjunga. Diana Couplands röst lades på Ursulas "sång" i Underneath the Magno Tree. Hon sjöng den under en promenad på stranden - var det under den berömda "kommer-upp-ur-havet-o-slänger-det-våta-håret"-scenen? Filmen är alltså Dr No. Den första av många filmer om MI6-agenten 007, James Bond.

Kungliga Tekniska Högskolans studenter spelar ett spexnummer och vi söker ännu en TV-serie, en svensk sådan som tydligen Sven Melander satte namnet på fast han inte hade något med produktionen i sig att göra annat än som chef :-) Det kommer mera.  

Dagens sista uppgift är kort o koncist. Vad heter melodin? Första ordet ur låten - som enligt Eldemans ord görs av Hawaiis motsvarighet till Lerums Lennart Palm... Under the Boardwalk. Jag älskar Bruce Willis version av den!

Jaja, lite halvhjärtat idag. Har inte tid till nåt mer ingående!

Just ja, jag vann INTE utlottningen av Björn Hellbergs nya deckare, Den vita döden. Den gick till Leksand (tror jag).


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards