Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under december 2009

Av Kvasthilda - 17 december 2009 11:00


I lucka nummer sjutton hittar vi ett par nya, julröda grytlappar. Jätteenkla att sy, men jag har faktiskt köpt dem, nu i år. Jag stickade grytlappar till mina syskon ett år. Stickade en röd ruta med en stor vit stjärna och sydde rödrutigt tyg på baksidan. Minns inte vad den stoppades med. En bit bomullsfrotté eller nåt. Tror jag.

Kanske jag skulle ta o pensionera bort mina pepparkaksbruna nu då :-)


 


Av Kvasthilda - 17 december 2009 02:55


...det var inatt när alla sov

jag tror jag önskade

att du var nära

för en minut sen brann den

för en sekund sen försvann den

det var det bara jag som såg


Det är helt stjärnklart inatt. Jag sitter på jobbet och väntar på avgång. Ska ha genomgående tåg inatt. Det känns lite bakvänt att köra tomburkar till svappis o last hem, men så fick det bli idag... ehh inatt. Avgång först om en o en halv timme. Före det är det A-skydd som ska avslutas innan jag får gå iväg. Å andra sidan börjar de inte i svappis förrän vid femsnåret heller, så det är ingen idé att gå nå' väldigt mycket tidigare. De ska lasta mina vagnar innan jag får gå därifrån.


Kanske sätter mig o läser en stund i väntan på att få gå till mitt tåg.


O ja, Stjärnklart ja. Tyckte jag såg skorpionen, men måste kolla en stjärnkarta för att se om jag är helt ute o cyklar. Vet inte om den alls syns på norra halvklotet... Eller om den ens finns. Annars har jag hittat på en egen stjärnbild. Men det finns ju som stjärntecken. Mitt!

Hmmm.... Googlade och detta hittade jag på Astronet.se:

"Skorpionen (Scorpius) är en gammal och betydelsefull stjärnbild i djurkretsen. Det är en sommarstjärnbild och från Sverige ser man bara den övre halvan av stjärnbilden. Stjärnbilden består av många ljusa stjärnor och liknar faktiskt en skorpion."

Det jag såg på himlen hade kunnat vara skorpionens svans. Faktiskt! kanske det var delar av svanen.... Inte en susning! Men jag vill kunna tro att det var en jätteskorpion. Bara-för-att!


Stjärnfall?

Njaee....

Egentligen inte.

Satellit, satellit, Oooh...
Som en satellit högt upp I det blå
Satellit, satellit, Oooh...
Som en satellit, nu kan jag förstå
Åh, vad världen är liten ändå


Av Kvasthilda - 16 december 2009 17:16


Jag har ingen koll på veckodagarna men dagens fototema var ju Ordlös Onsdag så jag tror att det är just en dag mitt i veckan. Är jättetrött. Ska strax krypa under täcket o försöka få lite sömn. Klumpfot ovanpå har just stängt av dammsugaren. Tack-o-lov. Kan bara hoppas att han slutar klampa omkring också. Det var en grej min arbetsledare tyckte jag kunde ställa krav på. Att Klumpfot skulle vara lite tystare.... Jomentjeeena. Att få ungarna att vara tysta är en sak, men att få grannen att visa hänsyn till mina arbetstider...?

Just ja. Vi har ju fått gemensamma brandvarnare i husen också. Det var nåt vi satt o diskuterade på invigningen av grillstugan. En av grannfruarna hade hört om en digital typ av brandvarnare. Man sätter en gemensam "hub" i huset och sen får varje lägenhet en varsin varnare, som i sin tur skickar signaler via huben och varnar alla i huset om det börjar brinna nånstans. Lite granntillsyn. Är ju faktiskt smart i gamla trähus! Måste försöka konfigurera de vi har fått o få upp en till grannen. Måste hitta lite tid att göra det!

Ikväll blir det inte. Nattjobb igen. Börjar strax före tre inatt igen.

Nä, kika ett tv-avsnitt av nåt o sen sova några timmar. Förhoppningsvis!

Av Kvasthilda - 16 december 2009 11:00


Vi öppnar idag den sextonde luckan i årets kalender och där hittar vi lite lättglögg. När man jobbar dygnet runt, eller delar av dygnets alla timmar.... ehhhh... ja, ni förstår kanske. Olika tider varje dag, så säger vi... då duger det bara att dricka lättglögg. Det går åtskilliga flaskor av dessa i juletid hos oss. Blossa är bara BÄST. Häll upp i mugg o ställ i mikron en stund. Mums.


 


Av Kvasthilda - 15 december 2009 22:39


Så har min dag varit. Medarbetarsamtal med chefen. Jag tror vi fick framfört båda två det som behövdes sägas. Får se vad det ger sedan.

Sen blev mitt tåg inställt men inte ringer turfördelningen till mig inte... För att inte knata iväg ut i svinkylan o sedan få samtalet på vägen dit, eller inte alls utan ringa själv, så ringde jag hemifrån för att få bekräftat. Jodå. Inställt. Tja, tåget skulle ju inte gå o nån annan tur kan de inte ge mig.

Sen har jag plockat runt i köket o städat lite. Ställt upp lite grejer katten har dragit ner på hyllorna. Konstaterat att dammtrasan M-Å-S-T-E fram. *rys' Dammråttorna är stereoidstora igen.

Köpte några julblommor igår o katten har haft jättekul med påsarna. Eller en av dem. Han fick leka med dem o prassliga påsar man kan krypa in i är något av det roligaste som finns. O jaga solkatter i taket. Om man bara kunde vill säga. Men man kan ju titta på dem! Följa dem med blicken. Inte lätt när de är många.

E-pigan var till Gällivare och tandläkaren igen. Svågern körde henne dit o tillbaks. De passade på att köpa en säck hö också. Granngården finns i Gällivare. I Kiruna har vi bara en liten djurbutik som säljer små skruttpåsar med hö.

Maken har nog varit till IKEA idag. Han kuppade en av tjejerna.

"Visst ville du fara till IKEA?"

"JO!!! Gärna."

"Vad bra. Då går du in o köper ljus åt mig....."

Hahahahahaaa. Maken i ett nötskal. Hoppas han ser till att få hem TVÅ förpackningar nu då... Fet chans.

Nån dator har han inte hittat ännu. Vet inte varför, men han har snöat in på en Asus. Är väl bara att låta honom hållas. Vilket påminner mig att jag skulle gå o kika var han kan hitta en när nu inte komplett.se hade nån. *suck*

Tiden rusar iväg.

O my back is killing me.

Lite tigerbalsam på ryggen.... nej drakbalsam o kryp i säng. Bäst man kollar upp den där butiken innan....

Av Kvasthilda - 15 december 2009 11:00


En arkivbild döljer sig i dagens lucka. Tomten är sådär gammaldags jättesöt. O skitbillig.... Inköpt på Rusta av alla affärer i hela världen. Som så många andra av mina stora tomtar fick han sig en känga i en flytt och hans säck har tyvärr gått sönder. Den hänger på ena axeln bakom honom, ni ser väl hur tung den är? Jaja, jag vet att själva säcken inte syns, men man kan se hur han tar i för att hålla den. I andra handen har han en ljushållare.

Ljusen bakom honom har jag stöpt själv :-) De var väldigt långa men vi tände dem och lät dem lysa. Underbart ljus ger de! Och stillastående. Inget fladder. Brinner vackert.

Tavlan på väggen visar min SysterYster och Lillebror i ett ovanligt syskonkärleksögonblick. Där är det kärlek. Vår Störstebror har fotograferat för många år sedan. Bilden ser äldre ut än vad den är när Lillebror har pappas hatt o SysterYster ett av mammas hucklen o en gammal stickad kofta. Riktig gammal bonnakänsla :-)

Bytte faktiskt ut fotot som satt i den mot det där. Det tidigare var på Maken och hans kompisar när de fick stipendium av Han själv. CG den sextonde. Tyckte bilden på mina yngre syskon förtjänade platsen bättre :-)


 


Av Kvasthilda - 15 december 2009 01:26


Hahahhahaaa. Veckans Tisdagstema är klockrent. Hur många bilder har man inte fotat genom åren där fokus stått nån helt annanstans än där motivet varit? Ibland har resultatet kanske blivit bättre, men ofta är det mest skit med bilderna. Svågern undrar varför jag sparar alla mina foton och inte kastar sån't som är suddigt, eller dubletter osv. En dublett är inte alltid en dublett även om skenet kanske ger intryck av det vid en första glans. Om man tittar närmare är det ofta nån detalj som skiljer. Ibland är det exponeringstiden, eller ljusinställningen eller nåt annat.

Nu gäller det alltså bilder ur fokus och det var väl bra att jag inte kastat allt kasst då? Fototriss är ett annat temauppdrag men det blir en trio bilder här idag. Bara-för-att. Som alltid hos mig. Blir sällan EN bild....


Ja, men ni ser ju.... Takidas basist försvann i ljusdimmorna bakom scen/ högtalarställningen. En nackdel med att inte ha presspasserkort och kunna stå i diket. Man är förpassad till sidan av scenen där det oftast är en massa folk i vägen. Nu tog ställningen hela fokusen av det här fotot. Kirunafestivalen i somras.


En annan herre det inte är helt enkelt att hitta fokus på.... Neo sitter sällan still och min kamera är inte världens snabbaste... Han yrslade runt på Sonens säng så fokus hamnade på affischerna i stället... Gillar man Simpsons så...


Ur fokus, som blev i fokus i stället. Mina bröder är rätt lik varann, även bakifrån! Ni ser kanske vad motivet egentligen var? Störstebrors dotterson vid hans dop förra våren. Barnets morfar är nacken till vänster :-)


Andras ofokuserade foton finns att skåda här.


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards