Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 5 oktober 2009

övertid o tidig hem

Av Kvasthilda - 5 oktober 2009 21:30


Tänk vad bra det kan vara att vara lokförare ibland. Idag blev vi sjuttio minuter sena på vår resa norrut. Vårt lok ville inte fungera som det skulle o pajade mitt i backen upp mot Stenbacken. Värsta stället. Vi blev tvungna att byta lok med ett mötande tåg. På det viset blev vi så sjuttio minuter sena.

Väl i björkis hann vi ta en macka o en snabb kopp kaffe. Jag loggade in på tågfören för att se om vårt hem-tåg möjligtvis var på väg. Jodå. Tog bara några minuter så ringde norsken o meddelade att han var en driftplats bort. Vi slängde i oss kaffet o gick ner. På det viset blev vi femtio minuter tidiga hem. Slutade före tabellen o har ändå övertid. Fint som snus. Vi har nåt som kallas kvartstid. Skitgrej. Man är borta kanske 10-15 timmar och får bara betalt för den tid man kör, plus en kvart i timmen däremellan - på vissa turer. Andra är bortatiden obetald. Nån räknade en gång att vi är borta hemifrån sådär sextio timmar i veckan. Vet inte exakta summan. Sämsta timlönen i världen!


Glömde ju berätta. Sist jag for norrut blommade vallmon i Kaisepakte. FORTFARANDE! Det lyste gult o vitt o orange efter bangården. Underbart. Nu ligger snön över dem så de har väl slutat blomma. Ska visst bli varmt igen, men de har nog gjort sitt nu. Har inte fått nåt bra foto av dem för jag har alltid varit där vid fel tidpunkt på dygnet, eller inte haft zoomen med mig - eller ens kamera. Har stannat där x antal gånger o förbannat att jag inte tagit kameran med mig just den trippen.


Idag hade vi en rentjur på spåret. De är inte riktigt kloka de där. Små hjärnor. Jag trodde länge att fasaner är jordens mest korkade djur. De springer framför bilarna i stället för att maka sig ut på sidan. Sen flyttade jag hit o insåg att det finns ett djur som klår dem i dumhet. Renen. Värre korkskallar får man leta hårt och länge för att hitta. Man tycker att vissa saker borde ärvas ner genom generationerna. Som rädslan för björn o varg. Den finns ju där. Men rädslan för stoooora slamriga, bullriga lok... Nä, det finns inte. Oj, kommer det ett tåg. Hmmm, undrar vad den vill? Jag står kvar här o tittar o ser allmänt dum ut. Hoppsan. Det var inte bra. Nu dog jag. Som sagt. Korkade. Den jag såg idag gick över spåret i sakta mak o struntade fullkomligt i att en stor Dm3a var på väg med 5400 tons rörlig massa... Den hann över och var som tur var ensam. Annars kan det gå över en o sen komma en eller fjorton till bakom. *suck*


Har sett en uggla också, men vet inte vilken sort. Jag sa åt Benke att slänga ut telefonen när den ringde bra för att se hur ugglan skulle reagera. Han har en flock burfåglar som kvittrar när det ringer... *rys*


I morgon har vi ett riktigt ödesskift. Urrrk... Börjar 22.57 och kommer hem vid niosnåret på onsdag. Om allt går som det ska. Benke ska med lunchflyget till stora huvudstaden så vi får ju hoppas att det går bra.


 
 
Rondine

Rondine

5 oktober 2009 23:20

Ja, renarna ja.
Instämmer.
Samma sak om man kommer med bilen.
Inte flyttar de på sig, nej då!
Öppnar man bildörren däremot och går ut,
då blir det fart på dem.
Lite nyfiken, den där Benke, gjorde han som du sa?
Han som gräver har snattrande änder som ringsignal,
det funkar på hundarna i alla fall. Lyssnar och spetsar
öronen, fast lite tillvanda blir de ju.
Skulle ha varit roligt att se ugglan om den hade hört kvittret...
Ibland ser jag saker som i filmrutor framför mig.
Lite sjukt, jag vet.
Åkomma som jag fått sedan jag gick en filmkurs för ngt. år sedan.

http://rondine.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Lördag 11 maj 10:55

Lördag morgon, sista dagen för ESC-veckan. Galenskaperna avlöser varann. Petra Mede gör ett kanonjobb. Superproffs. Men, det blir sen, nu är det kryss på agendan.    Vi började dagen med en melodi till ett barn, inspelad för sjuttio år sen, O Mio...

Av Kvasthilda - Fredag 10 maj 09:00


  Eget tema nr 25 Rivningskåk 131/366   Fotat bara för ett par dagar sen. Maskinerna äter sig in i husen och orsaken till detta syns i fonden. Kvar blir bara brädhögar av hundraåriga byggnader som varit hem åt många familjer genom åren. Med f...

Av Kvasthilda - Torsdag 9 maj 09:00


  Tema nr 366 Övervakar 130/366   Mjo. Måste hålla koll på mitt tåg, även om jag inte sitter på det rent fysiskt. Bromsarna ligger till och det finns spänning, så det står säkert. Det vi ser genom fönstren här är inte ens ena lokhalvan. Fatta...

Av Kvasthilda - Onsdag 8 maj 09:00


  Tema nr 117 Här väntar vi på... 129/366   ..en tom stol kanske vill ha nån som sitter på den. Jag, i min tur väntar här på att en växel ska fixas så jag kan komma mig ner till Narvik. Visade sig inte vara helt enkelt.  Men framför allt vä...

Av Kvasthilda - Tisdag 7 maj 09:00


  Tema nr 159 Knolling 128/366   Knolling är ett ord jag inte kommit i kontakt med tidigare och googlade lite för inspiration och insåg att det ju är precis det jag gör när jag fotograferar mina dockor för arkiven. Jag lägger ut docka, kläder...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards