Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under oktober 2009

Av Kvasthilda - 30 oktober 2009 16:25


Blir klar en vecka tidigare. Konstaterade att TT är ledig en vecka tidigare än min exam börjar, enligt första eller femtioelfte schemautkastet. Va bra, då kan jag börja en vecka tidigare också! YAY!


Vi har ätit smörgåstårta idag. Mumma. Chiferna har bjussat för att fira alla nya förare, både färdiga och vi som inte är klara. Saknades tre av oss, en var ute o körde (börjar sin exam next week), en på väg ut (examinationstur med TT) och den tredje vet jag inte. Hon är visserligen sällan med på nåt men kan ju ha varit upptagen. Resten av gänget var på plats och det dryftades mycket annat än tågföring kan jag säga. Det är ju Halloween och Willy Clay Band ska spela nånstans i stan ikväll - eller var det i morrn? Har inte så stor koll på det där. Hur som helst är det party som gäller för flera av kompanjonerna (o just där signalerade en Iore, bara-för-att-poängtera).


Av Kvasthilda - 30 oktober 2009 06:53


Har fått nya direktiv igen. Byte av instruktör inför examinationerna. Nu får jag åka med den andre, men det blir fortfarande samma tidsplan, trots att han är ledig en vecka tidigare. Vad bra att jag får chansen att åka med en ins till. Hade velat få praktiktid med honom men det blir i alla fall nån examensvecka. Bättre än inget även om det är lite mer reellt med examen snarare än praktik.

Ska käka lite gröt. Tog havregryn med mig och har stoppat den i mikron. Tågen verkar vara sena söderut. Vi har avgång vid åttasnåret men de tidigare tågen har varit en timme sena give or take några minuter/kvartar.

Hade dimma mer eller mindre hela vägen idag. Som att åka i gröt. Det är nog besvärligt att köra för det är becksvart ute, lägg till en riktig spök/halloweendimma på det!


Av Kvasthilda - 29 oktober 2009 14:29


Min handledare har jour i morrn. När han kom till jobbet igår berättade han att jouren blivit inlöst mot en mycket tidig nattlig tur. URRKBURRK. Börjar jobba 02.37 inatt. Jouren var 8-16. Dubbelsuck. Har faktiskt aldrig åkt/kört just den turen. Hade gärna klarat mig utan den nu med, men jag kan ju inte bestämma mina tider själv. Än. Sen blir det att Önska sig de tider man vill jobba. Om önskningarna blir infriade är inte alls säkert.

Har sovit cirkus fyra timmar, eller blev det fem? Njae, nånstans däremellan, så jag blir förhoppningsvis trött nog att kunna sova nån timme ikväll, före skiftet.


O sonen är sjuk. Jag börjar harkla mig. Pigan hostar. Nej vi vill INTE ha svunflan! Fast att Junior har nån form av influensa är uppenbart. So much for that dilemma att ta vaccinet eller inte.


Av Kvasthilda - 29 oktober 2009 13:57


Fick ett stort paket i posten idag. Storpigan lämnade stan nån timme för tidigt bara... Vi fick hem nya Dan Brown. Den tredje boken om hans Harvardprofessor, Robert Langdon. Både kråkan o jag gillar hans tidigare böcker, inte bara de om Langdon. Tillsammans med Den förlorade symbolen kom senaste boken av mor o dotter Cast om Zoey Redbird och hennes vampyrvänner, Tempted.


Har dessutom precis börjat läsa Jo Nesbøs första bok om Harry Hole (som kallar sig Holy just nu då han befinner sig i Australien och inte vill att hans namn ska låta som ett "hål", uttalet är antagligen hooole även om Harry Hole låter internationellt), Fladdermusmannen. Verkar helt OK såhär i första o andra kapitlet. Liten text så den räcker länge :-) Men jag tror jag sätter tänderna i boken om Zoey å det snaraste. Eller kanske inte tänderna.. De tror jag får ta hand om nån av alla goda chokladkakor i stället. Har sökt Marabous nya Vinter, men inte hittat den så det har blivit till att utforska lite andra märken och smaker under tiden jakten pågår.

 

Lindt Excellence med blåbär och SALT. Mumsfilibabba. Blåbärscrunch i mörk choklad.


~ En fylld Lindt-variant, Petite Desserts Mousse au Chocolat i mörk choklad. Mumsig som attan. Riktigt gräddig o krämig fyllning!

Smälter på tungan.


~ Ett par Anthon Berg Twisty Touch med Apelsin/Jordgubb och Hallon/Björnbär.

Har inte smakat nån av dem än.


~ En Marabou Premium med svartpeppar! (tom förpackning... tog sista biten på loket igår)

Salt o peppar... Gott i choklad!


Av Kvasthilda - 29 oktober 2009 10:31


Veckans tema i Torsdagsfoto gäller Stillhet och Tystnad. Det foto jag har valt är taget på vår mellantjej en sommarmorgon-kväll när hon var sur o vresig och familjen bara var i vägen. Hon tog sonika båten o for ut på sjön o satte sig där, helt ensam, långt från alla syskon och föräldrar. Hon satt där och lät sjön och naturen runt omkring skölja sitt lugn och ro över henne innan hon vände tillbaks in mot land igen. 


 


Sjön var alldeles stilla, de ringar på vattnet som syns är från båtens stilla rörelser och de vågmönster som bildas när ringarna vänder från land. Sjön ligger i södra Härjedalen, där min fars barndomshem finns. För den som är nyfiken hur viken och omgivningarna ser ut, finns foton här.


Denna veckan är det tävling och vinnande bild får pris från TVspelsweb.se.

Fler rofyllda bilder och tävlingsbidrag hittar du här.


Av Kvasthilda - 29 oktober 2009 00:52


Befinner mig i Björkliden. Mitt i natten. Är trött men vet inte om jag ska idas krypa i säng o försöka sova en stund eller strunta i det helt. Är hemma vid femtiden i morron bitti och man har ju överlevt värre saker än så.

Kanske försöker hitta en säng trots allt. Måste knata iväg till grannstugan bara. Inte så kul....

Kanske kryper ihop på soffan - eller dagbädden här. Sängarna/sovrummen räcker inte till alla. Det finns ett rum per nattåg och även om nåt av rummen har två sängar känns det lite knepigt att gå o lägga sig. Vet inte vem, som jobbar inatt - o har vilket tåg.

Nåja. Hörs i morrn!

NattiNatt!

Av Kvasthilda - 28 oktober 2009 20:18


Börjar jobba om en knapp halvtimme. Har sovit en liten stund men är lite mosig än. På teven skriker den elake snickaren på ett par tjejer som bor ihop, har barn ihop men som inte klarar av att jobba ihop. Jaha....? Så funkar det väl i många familjer? Hos oss händer det både det ena o det andra om vi ska göra nåt tillsammans. "De respekterar inte varandra!" säger han. Hmmmm, är det så? Fläckvis antar jag. Även solen har fläckar.

Fast här har vi ingen sol alls. Nattsvart mörker. Sådär från det ena till det andra :-)

Nähä, ska tömma kaffekoppen o p-blåsan, klä på mig o promma iväg till jobbet. Hemma igen i ottan. Sådär nånstans runt sju eller åtta fem. Hinner säga hej till Maken o Storpigan. De åker NER till Älvsbyn/Långträsk i morron bitti/fm.


Av Kvasthilda - 28 oktober 2009 13:48


Oooh, jag ÄLSKAR Indiska. Kan gå där o botanisera i eviga tider. Just nu är det extra roligt med allt juligt rött o guldfärgat. Kikade ju in på Indiska i Shopping igår och hittade tre klänningar/överdelar jag provade. Blev lite snål och köpte bara en av de tre. Skulle ha tagit även den andra jag föll för. Har ju inte Indiska i vår gudsförgätna stad. Varför gör man så? Den andra var mer grå i färgen och skulle egentligen inte passa mig men den var ursnygg. Den jag valde är i en blåsvart nyans, med de ständigt påsydda paljetterna.

Kikade sen in på Ur&Penn o köpte lite smycken. Vid en första anblick hittade jag inget jag ville ha, men jag tog ett par varv extra "för säkerhets skull" o hittade så ett par örhängen (två par) o två halsband. Undrar hur mycket de säljer till "normalpris", då de ständigt har dessa utförsäljningar med örhängen för tjugofem o halsband för femtio spänn? Klockor är nästan alltid nedsatta. Varför kan de inte sänka priserna överlag i stället då?


 


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards