Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under oktober 2009

Av Kvasthilda - 25 oktober 2009 16:56


Gick på en fotoexkursion häromdagen. Svinkallt var det och det jag fotograferade såg om möjligt ännu kallare ut.


 

Rallarrosorna har verkligen tappat sin rosa färg :-)

 


Två sidor av samma mynt - eller häggkvist.

    


Av Kvasthilda - 25 oktober 2009 15:51


Veckans tema i Fototrissen är RÅÅÅÅSA. Jaja, rosa då. I Rosa Bandets tecken. Har inte fått tag i årets Rosa Band själv, men skänker gärna en slant till denna förnämliga kampanj. Gör det du med.


Apropå rosa. En kompis till Maken hette Rosa (ja, hon heter väl det än, men de umgås inte längre) och hon älskade allt vad rosa hette. Hon hade en rosa mikro och en väldigt rosa perkulator bland annat. Den enda perklare jag sett i annan färg än den i standardutförandet rostfritt stål. Kul.


Jag hade som vanligt en massa olika bilder att välja mellan, men hade egentligen ingen svårighet att till slut välja just de bilder som blir min triss idag.


Min första bild är blommor. Vildrosor. Nyponros. Fotograferad utanför Svärdsjö kyrka i Dalarna i somras. Rosor är och förblir, näst efter liljekonvaljer, mina favoritblomster och en vildros har inte bara ett vackert namn utan representerar något hållfast och livskraftigt.

 


Min andra bild är ett porträtt av min käraste SysterYster på sin arbetsplats. En stark kvinna som näst efter min familj är den person som står mig närmast på jorden och som jag älskar totalt och förbehållslöst. Hennes sambo har målat (motivlackat/ sprutmålat faktiskt!) tavlorna på väggen med rosa himmel och hav.

 


Sista trissbilden är sinnesbilden för rosa. Ett porträtt av ännu en slitstark tjej. Hon har till och med fått en rosa färg uppkallad efter sig och det finns copyright på den! Det finns ett hus i Kiruna som har färgen av en Barbiekartong - eller nästintill. Barbie Millicent Roberts, här i femtioårsjubileumsutgåvan. Gjord utifrån den första dockan från 1959, med sin egna rosa färg på figurerna av henne i bakgrunden.

 

Fler Rosa trissar finner du länkar till här.


Helena skänker en krona per Trissdeltagare till Rosa Bandet.

Lämna ett bidrag du med! Bilden länkad!


  


 flowerline lila rosa  


Några fler bilder med rosa tema:


       

       


Av Kvasthilda - 24 oktober 2009 21:51


Han är SÅÅÅÅÅ skön. Jag älskar Mark Levengood. Han är gäst hos Robins ikväll, tillsammans med gamle parhästen från Melodifestivalen, Jill Johnson. Hon är oxå störtskön.

Det blev inga Svenska Hollywoodfruar - i Sverige idag.... Ajajaaaajjjj.


Av Kvasthilda - 24 oktober 2009 14:36


Äh, skiter i allt vad sajberliv heter o scannar lite gamla foton i stället. Har sådär tre ton, tretusen eller trehundra foton att scanna. Njae, Är nog fler än trehundra men de är små så det ryms rätt många på scannerytan. Har legat i flera herrans år o väntat på att få arbetas med. Många av de fotograferade personerna har jag ingen aning om vilka de är, men det är mostrar o morbröder, mor-morbröder o mormors vänner, farmors foton osv osv osv. O blandat med det ligger bilder från svärmor o Makens släktingar. Får väl försöka reda lite ordning i det när jag delar bilderna så småningom. Nu scannar jag hela flak o sparar.

Katten har dampanfall. Snodde nåt från en hylla. Rev ner godisburkarna - en i taget. Trasslade in sig bland mössens leksaker - som INTE är i buren den här omgången. Kråkan varierar deras leksaker varje gång. Neos alla möss är på rymmen. Han har små leksaker han gillar att leka med o mössen i det fallet är stoppade plyschgrejer, inte levande varelser. Han är SÅ uttråkad, därav protestnerrivningarna!

Nähäpp, tillbaks till scannern.


Av Kvasthilda - 24 oktober 2009 14:06


Mina vänner i USA har ett stående uttryck när det gäller allt möjligt som ändras till det sämre. Don't fix what isn't broken. Stämmer SÅ bra in på Facebook o deras nya utseende och funktioner. Eeeehhh. ICKEfunktioner. Det hänger sig. Man är inloggad men får meddelanden om att man två millisekunder efter att ha lämnat en kommentar, får meddelandet att

"You must be logged in to do that".

Vafaaaaaaeeeenn

Crap Crap Crap.

Fattar inte vad de sysslar med. Alla "enhancements" de gör, ställer bara till det. Fullständigt. O ja, det är smäckfullt av svengelska i fejjan nu också. Vissa rubriker står på svenska, andra på engelska.

Kan ni ge fan i att ge vaccin åt de som inte behöver??


Av Kvasthilda - 24 oktober 2009 10:02


Ha! Ett fel förra veckan. Nu tappade jag vad han sa. Skulle vara ÅT o inte UT. Se där. Enn Kokk satt med rätt svar där, så ni vet! Det var lite diskussioner angående den uppgiften hos honom ser jag :-)

Dagens kryss börjar pampigt säger Eldeman, o det kan man väl säga. Till Havs med dalkarlen Jussi Björling. En av våra största, om inte längd över jorden så i alla fall röstmässigt över (runt) jorden.

En svensk sommarmelodi är nästa uppgift. Vad heter den? Även om den är instrumental ser jag Carl Anton med sitt myckna och väldigt vita hår framför mig. Melodin är Överbyvals.

Sen följer en hes röst vi ska identifiera. Melodin heter (tror jag) Kom hem igen från albumet En clown i mina kläder och den hesa rösten kommer ur halsen på Totta Näslund.

Sen blir det klassiskt. Vi söker ett yrke från en opera... Jaha, kan det vara en barberare?? Jodå, Figaro hörs med italienaren Tito Gobbi och det är givetvis ur Barberaren från Sevilla.

För nästa uppgift ska vi ha ett amerikanskt original. *rys* Tala närmre, håll telefonen intill din mun. En av mina ungdomskompisar brukade sjunga den här för jämnan, när hon inte läste Djungelboken ur minnet för oss.... Gunnar Wiklund var den som brukade höras framföra denna, men idag var det i Alf Robertsons version, vår svenske countrysångare och den amerikan som gjorde originalet var en av countryamerkatts största, Jim Reeves.

"Känd och slitstark grupp" säger Eldeman om nästa melodi. Det vi hör är inte originalet och gruppen vi söker. Han spelar en instrumental version av (I can't get no) Satisfaction, o gruppen är givetvis Rolling Stones. Den något krystade ledtråden skulle leda till ett naturmaterial och detta är då sten. Slitstarkt... Ja, oftast.

I sista uppgiften före halvslaget pratar så Eldeman om Ingvar Oldsberg och hans Här är ditt liv (nåt som jag inte sett just nånting av, känns lite förlegat och ingen kan ju gömma sig bakom en mask som Lasse Holmqvist sin storlek till trots. Tror inte Oldsberg gör det lika bra även om Björn Hellberg o han gjorde en del roliga gubbar i På spåret-sketcherna). Hur som haver. Ledtråden och omkringsnacket skulle leda till en av Sissela Kyles förebilder. En komedienne inom svensk fyrtiotalsfilm. Hon sjöng här på italienska, vad låten heter får jag ta reda på sen. "Hon" är/var Dagmar Ebbesen, ofta spelandes hembiträden och ilskna fruntimmer. Röstresurserna fanns där!

Eldeman pratar om en relativt ny CD fylld med duetter av diverse stora artister och rockstjärnor som Bruce Springsteen, Eric Clapton och BB King. Låten han spelar, I saw her standing there är med Little Richard och vi vill ha mellannamnet på hans sparringpartner - och "huvudperson" på albumet. Jerry Lee Lewis. Albumet heter Last Man Standing och enligt en DN-artikel jag läste med en intervju med Jerry Lee Lewis, kommer namnet sig av att han är den siste levande av Sun Records' "million dollar quartet" (de andra är Elvis Presley, Johnny Cash och Carl Perkins).

Gheorghe Zamfir kommer sen med sin panflöjt och spelar en kärleksmelodi. Frågan är kort och gott, vad heter den? Även svaret är kort, She. Vem som gjort den i original finns nånstans långt ner i bakhuvudet men jag hittar det inte just nu. Det går ju liksom inte att göra en Google-sökning på "she"....

Leva livet spelas sen, Lotta Engberg sjunger Lill-Babs gamla hit. Hittade ett väldigt svajigt YouTube-klipp från 1963 där Kersti Adams-Ray presenterade Lill-Babs. Det var samma Drop-Inprogram som Beatles var med, men Lill-Babs var huvudartisten den gången :-)

Ännu ett naturmaterial sökes i nästa uppgift. Vi hör en instrumental version (med Mats Bladhz) av Guldet blev till sand. Materialet är det första, dvs guld. Underbar låt som skrevs av Benny Andersson och framfördes av Peter Jöback i musikalen Kristina från Duvemåla (som om ingen visste det innan!).

Monica Zetterlund hörs sen sjunga en låt "med text om allt det som melodin inte handlar om". Eeehhhhh. Sommarvals. Kommer ur en klassisk svensk revy. I titeln "finns en sådan". Revyn är Gula hund.


Hör min bedårande sommarvals... mmmmmmmmmmm
inte alls nånting om havets spegel,
vita moln och vita segel
inte nån logdans till handklaverets ton

 

Den handlar inte om bryggorna, vaggorna, myggorna,
inga bränningar som bryts vid reven,
ingenting om Calle Schewen,
som fyller fredligt sin kaffekopp med kron.

min sommarvals vad handlar den om?
ingenting alls den bara finns här

 

*visslar*

 

Vikens stilla krusning, skepparn står på kajen
sommarnattens tjusning, putar i kavajen
Flickan från Vinga, hon heter väl Inga,
men är det på kvällen, så heter hon Ellen
Dom finns förut, Huldas Karin och dom
Så dom sjunger jag ingenting om

 

Hör min bedårande sommarvals... mmmmmmmmmmm
Ingen jungfru här på Jungfrusundet,
ingen dans på Almagrundet,
inget om barmar och armar om din hals,
en sommarvals och om ingenting alls


Så följer dagens Melodifestivalbidrag. Trying to recall med lärarinnan Marie Lindberg som fick svenska folket att gråta. Om det var för hennes falska toner eller härliga melodi förtäljer icke historien.

Sist ut är dagens 80-talare. Vi vill ha förnamnet på killen som sjunger Dolce Vita. Nej det är inte Christer Lindarw. Åttiotal sa jag. Ryan Paris hette han. Eeeeh, heter han.

That's All Folks!  


Av Kvasthilda - 24 oktober 2009 09:50


Sååå underbar :-)) Sitter här o trallar med ett urfånigt leende på läpparna. Somewhere over the rainbow med hawaiianen Israel Kamakawiwo'Ole. Se klipp här.


Nu sitter en kvinna och pratar om en skiva hennes son varit med o spelat in. Lisa Syrén undrade vad det var för hon kände inte igen det alls. Kvinnan säger att det är en ny skiva. Såg på Facebook att mina ungars kusin (nå, inte riktigt, men hennes småsyskon är kusiner med våra kottar) skulle iväg o lyssna på lillebrors (o lika mycket plastkusin även han förstås) nya skiva. Har också gjort en CD tydligen. Kul!


Har kikat till farmen på morronen o sitter nu o väntar på dagens kryss.

Kaffet är klart o müslin snart uppäten.


O just det..... Såg en reklambanner i min blogg.....


*AAAAAAAAAARRRRRRRRRRRRRGGGGGGGGGGGHHHHHHHH*

 

o den där raden ovanför är 14punkter. Det syns va?????? arrrrgghhh igen då!


Hata ickefungerande fontverktyg.

Hata reklam.

Av Kvasthilda - 23 oktober 2009 23:15


Det har varit kallt idag. Inatt och idag. När jag vaknade på förmiddagen var det ju vitt, vitt, vitt. Överallt var det vitt. Frost överallt. Storpigan tycker inte att det var kallt men jag kände iskylan dra i alla nerver när vi var på stan idag. *burr*

Innan svågern dök upp som vår privata shoppingchaffis tog jag en promenad med kameran. Ville först o främst se vad frosten hade gjort med kråkvickern jag fotade häromdagen. Tog en bild av samma "gardin" (även om vinkeln skiljer något). Den ser lite vissnare ut idag! Fortfarande grön, även om den varma gröna färgen jag fäste på bild häromdagen är bytt mot en något mer torkad kryddgrönt-ton så finns den där. Frusen. Frostig :-)


 


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards